Duizenden betaalbare woningen en veel meer groen. De PvdA in Rotterdam komt maandag met een initiatiefvoorstel om een overbrugging van de A20 te onderzoeken, de snelweg die de stadsdelen Hillegersberg-Schiebroek en Noord van elkaar scheidt.
Met de overkluizing van de A20 en een deel van de A13 gaat een langgekoesterde bewonerswens in vervulling: fijnstofproblemen worden aangepakt, er onstaat een enorme groene gordel, waarbij het Kralingse Bos verbonden wordt met de Bergse Plassen en de Rotte. Er komt veel ruimte vrij voor duurzame woningbouw, betaalbaar voor de gewone Rotterdammer. Van de aanpak van de A13 en A20 zullen naar verwachting 160.000 Rotterdammers profiteren.
In het voorstel, getiteld Het Nieuwe Noorden, wordt een deel van de A20 aangepakt. De snelweg zal dankzij verlenging van de A16 naar de A13 een andere functie krijgen en kan deels worden overdekt. Hierdoor ontstaan niet alleen nieuwe verbindingen – het Kralingse Bos wordt verbonden met de Bergse Plassen en de Rotte – maar zal er ook meer ruimte komen voor groen en voor duurzame woningbouw, betaalbaar voor de gewone Rotterdammer.
Dankzij de overkapping kunnen naar schatting zo’n 5.000 tot 9.000 woningen aan het gebied worden toegevoegd, bedoeld voor starters en jonge gezinnen. Initiatiefnemer en PvdA- gemeenteraadslid Dennis Tak voerde gesprekken met veel betrokken partijen uit Rotterdam, waaruit bleek dat zijn voorstel kan rekenen op brede steun.
De Rotterdamse sociaaldemocraten borduren met hun voorstel voort op de visie die MVRDV en ontwikkelaar Blauwhoed in 2009 lanceerden, de Kralingse Berg. Hierin worden Kralingen en het Kralingse Bos verbonden met de Bergse Plassen, de Rotte en de rest van de stad. Het doel van het plan was het ontwikkelen van een groene oase, waarbij 67 hectare aan infrastructuur zou worden getransformeerd tot parklandschap en een woonbuurt, die door een overdekt treinstation ook goed bereikbaar zou worden per openbaar vervoer. Het Nieuwe Noorden neemt een groter gebied als uitgangspunt en vult het plan aan met een langere overkapping en met veel meer betaalbare woningen.
Geen luxe woontorens
Tak: ‘’Ik wil dat mensen met een kleine of bescheiden portemonnee ook hoogwaardig kunnen wonen. De A20 is al jaren een doorn in het oog van Rotte-minnend Rotterdam. Door onze aanpak wordt niet alleen wordt het probleem van de snelweg opgelost, er komt ook ruimte om duurzaam te bouwen. Geen luxe woontorens, maar betaalbare woningen voor Rotterdammers.’’
‘’Als MVRDV zijn we al lang doordrongen van de noodzaak van vergroening van de stad, en dat is alleen maar urgenter geworden sinds de coronacrisis. Ik heb de scheiding tussen Hillegersberg-Schiebroek en Noord door de A20 altijd zonde gevonden. Met ons plan kunnen we het Kralingse Bos een de Bergse plassen met elkaar verbinden en een echte grote groene oase creëren, die door nieuwe betaalbare woningen omzoomd worden. Hierbij komen Hillegersberg, Schiebroek en Overschie veel beter tot hun recht,’ zegt Winy Maas, medeoprichter van MVRDV.
Volgens de eerste berekeningen kunnen circa 5.000 woningen een plek vinden en profiteren liefst 160.000 Rotterdammers van de ontwikkeling van het gebied op en rondom de A13 en A20. Bewoners van de omliggende wijken genieten straks van een gezondere leefomgeving en groene recreatieruimte. Het dorp Overschie zal leefbaarder worden en Rotterdam-Noord en Kralingen hebben weer goed toegang tot de Rotte. Als de raad instemt met het plan dan maakt de gemeente Rotterdam samen met marktpartijen een haalbaarheidsstudie. Dan zal ook de lobby starten bij het Rijk voor de aanpak van de A20.
De raad stemt naar verwachting nog voor de zomer van 2021 over dit voorstel.